INTRO - “WWW paket - njegova vsebina je informativna in pregledna.“

What was first, the word or the mobile phone?

What is worse: to conquer museums or tear them down? What is better: to ‘conquer’ the internet or turn it off?

1 Umetniška dela si morajo vzpostaviti prostor svoje eksistence. Na tem mestu in v tej obliki – ki ni nekaj ‘naravnega’, samoumevnega - si velja zastaviti nekaj vprašanj: vprašanje srečanja, obrata in preloma, vprašanje ponavljanja, transformacije, decentralizacije, pa tudi vprašanja praznine, razmika in intervala. Nič ni enako in te strani niso tiste vrste, ki dajejo prednost sistematičnosti, kontinuiteti, posredovanju, torej ne izključujejo izbrisa, diskontinuitete, zareze in prekintve.

2 Resnice ne moremo misliti, kakor da je absolutna in že pristotna tukaj, da jo je treba zgolj odkriti. Resnico je treba misliti kot produkcijo in proces. Resnica kot produkcija je hkrati tudi novost, produkcija nečesa novega. Tu gre za nov pogled na določen objekt, motiv. Pogled, ki skuša biti hkrati časovni in panoramski pogled, torej neke vrste pregled. Vendar perspektiva je decentraliziranan in sebe ne vidim gledajočega (‘I don’t see myself seeng myself’) in ne spominjam se čisto ostro, jasno zgodovine, niti osebne zgodovine. Vprašanja o izvoru so mnogokrat cenzure, domišljije in fantazije, miti: skrajšave in poenostavitve ali pretiravanje in preobloženost. Torej daleč od tega, da je to ‘popoln pogled’ (popolnega pregleda, popolne dokumentacije nimam in še manj jo ima kdo drug), seveda pa imam priviligiran položaj do vsebine – ‘predmeta’.

'Predmet' je tisto kar je in tudi tisto, kar več ni. Vendar to ni vojna napoved ‘predmetu’ – danes bi rekli (ob)račun, niti ni miroljuben pogled na ‘predmet’ in tudi sodba o ‘predmetu’ ni. Predmet ostaja in obstaja, vendar gre za proces, čas in to je – kolikor je mogoče - kratka, selektivna in zgoščena informacija o podobi in času nekega giba, pravzaprav gibanja, misli in tudi podoba zamrznjenega dela, ustavljenega projekta. Torej tudi vizualna informacija, čeprav v reprodukcijo, posebej v reprodukcijo galerijskih postavitev - "prostorskih slik" - ne verjamem. Reprodukcija namreč ni mogoča, je pomankljiva, je zgolj informacija. Ni dovolj zgolj pogled (v ekran), temveč fizična izkušnja, telo, roka, gledalec se znajde znotraj slike same... Izkušnja vedno izhaja iz vsega telesa, je fizična, gibajoča, torej kinetična.

Molk je tudi mehanizem samoobrambe, govorimo pa zato, ker se ne razumemo. Ob vsakem projektu/razstavi – podobi, vizualnem - je nastal tekst (nekakšen avtorski tekst, blizu manifestu, čeprav nikoli to ni bil), ne kot razlaga razstave/projekta temveč na besednem nivoju njegova vzporednica (mdr. je priložena knjiga tekstov 84-95 in novih tekstov ‘96-'02). Potem tu manjka glasba ali zvok, ki je bil-a za vsak projekt posebej avtorsko pripravljen-a, kot 'popolnitev', nekakšno 'okupiranje' preostalega 'praznega' prostora; in še vonj, ki je bil prisoten na dveh, treh razstavah...

Današnji vladajoči sistem briše, uničuje preteklo in ko vzpostavlja amnezijo in nove novosti, sočasno uničuje tudi današnje. Zato tukajšnjo postavitev razumem – nikakor ne kot konzervacijo - kot skromno gesto proti obstoječi vladavini, proti terminatorju, proti Gospodarju.

(2003)

ODPRTA STRAN - WWW paket

1 Ne igram dvojne igre žrtve in agresorja. Vsebina, ki je tu predstavljena, je nekaj, kar sicer je ON-LINE, pa je pravzaprav OFF-LINE. Tole tukaj je torej info, za kaj temeljitejšega je potrebno več telesa, več prostora in več časa. Treba je na drugi kraj in v drugi čas. Vendar prostora je po mojih izkušnjah vedno manj in tudi časa je vedno manj. In sedaj ne gre več za prostor, gre za okolje, za relacije in za kontekst. Gotovo pa je tu – na teh straneh - neke vrste preobrat, če že ne priznam poraza.

2 Komunikacija naj bi bila bližina, premoščanje prostora, pa se izkaže, da bližje kot smo si, bolj smo oddaljeni. Smo blizu in smo daleč. Komunikacija, ki je zapovedana, ukazana, svet vedno bolj transformira in fragmentira v informacije. Vse je tako ali drugače posredovano prek nekega vmesnika, vnosnika, medija. Zato - Caution!/Achtung!/Pozor! - kompjuterji danes niso tisto, kar so bili nekoč v pedesetih, šezdesetih letih – alieni, tuji, nedostopni, hladni, veliki, okorni in zapleteni stroji, ki so jih uporabljali za svoje eksperimente le najbolj čudaški avangardisti. Danes so kompjuterji prijazni in udomačeni stroji, osebni, lepo oblikovani, celo prenosni, skoraj domači gospodinjski aparati, s to pomembno razliko, da zahtevajo cel pogled - torej celega - uporabnika. Torej so bolj posesivni od sesalca.

Smešna stran tega je, kako sofisticirana tehnologija dostikrat zelo spominja na privlačne igračke za velike otroke in iz odraslih dela papagaje, opice ali osle, ki se čudijo, vriskajo, občudujejo in navdušujejo nad čarovnijo. Nove tehnologije so zelo zapeljive, zelo privlačne in čudovite, celo koristne in ob tem tako zelo hitre in tako silno učinkovite. Takšne so, da nas zlahka postavljajo v odvisnost, postavljajo nas v tolikšno odvisnost da, če se ustavijo kompjuterji - torej sofisticirani stroji - se ustavi tudi svet in mi z njim. Vendar med nami je zdaj tehnologija, ki nam šele omogoča komunkacijo, dialog, stik. Tehnologija je torej tu, je dejstvo, svet je čez in čez postal tehnološki, posameznik lahko sicer živi brez nje-tehnologije, vendar le ob njej-tehnologiji.

Vseeno danes ni najbolj subverzivna uporaba tehnologije - uporabiti, biti odvisen, kupiti je ukaz novih tehnologij in kapitala – subverzivno je nekaj drugega, nekaj tujega, npr. roka, ki je praktično že izrinjena iz delovnih procesov, to velja vsaj za produkcijske procese, kjer potrebujejo skoraj le še prste za pritiskanje tipk, vodenje strojev in robotov. Epigonstvo, tehnološka uniformiranost, nasedanje in odvisnost ni problematiočna, je zaželjena in nujna, subverzivno je problematiziranje ali celo posmehovanje tehničnemu in tehnološkemu napredku, subverzivna so stara, klasična orodja in instrumenti, nizka produkcija, primitivna oprema... Seveda roka nikakor ne more ogroziti, niti nadomestiti digitalnega kapitalizma - ki dosega skoraj totalne razsežnosti - je pa tragikomično to čudno stanje, kjer sofisticirane kompjuterske simulacije in igrice producirajo zelo klasične oz. tradicionalne vsebine in vizualizacije v okviru perspektivnih, geometričnih, takorekoč renesančnih kodov, alegorije, metamorfoze in akcijo na ravni grških dram in tragedij - včasih se zdi, da so si v evropski civilizaciji vse izmislili Grki!? -, na drugi strani pa ljudje zavračajo stroje in v položaju lotosovega cveta pihajo v aboriginski Daribidju. Nisem tehnološko primitiven, ne zagovarjam kamene dobe ali mlina na veter, verjamem, da je računalnik čudovito orodje, ki je spremenil svet, vendar je res, da me vzemirjajo neki drugi - med drugim tudi ročni, rokodelski - postopki in procesi, ki se mi zdijo bolj zapleteni, večplastni in sofisticirani kot pritiskanje na tipkovnico, premikanje miške ali gledanje v ekran.

(2003)
Šolanje: Akademija likovnih umjetnosti, Zagreb in Akademija za likovno umetnost, Ljubljana; gostujoči umetnik (“visiting artists”) na SFAI, San Francisco Art Institute.

Med leti 1984-1995 deloval v umetniški skupini Veš slikar svoj dolg (V.S.S.D.).
Od leta 1996 ustvarja samostojno.

Realiziral številne in raznovrstne umetniške projekte in razstave doma in v svetu.

Različne umetniške štipendije (Fulbright Grant, Institute of International Education, New York; SCCA – Sorosev center sodobne umetnosti, Ljubljana; Umetniška delovna štipendija, MzK Republike Slovenije); “Artis in Residence” programi (StudioProgram ACC Gallerie, Weimar; ArtsLink, CEC International Partners, New York; »Atelje New York«, MzK Republike Slovenije).

2003, nagrada Prešernovega sklada.

Objavil več avtorskih ‘vizualnih esejev’, krajših člankov in nekaj daljših teoretskih tekstov o umetnosti, umetniških prostorih in pojavih (umetniški katalogi, revija Mladina, Rival, Eseji, Problemi, M’Ars, Maska, Likovne besede, PlatformaScca, Sobotna priloga Dela).

1996-1997 pripravil, izbral in izdal knjigo umetniških izjav, tekstov in vizualnih tekstov z naslovom »Beseda slike (VSSD v besedi)«, (Zbirka Analecta); 2006 skupaj z Karižem, Čučnikom knjigo umetnika »Ljubezen je bojno polje« (Zbirka Šerpa), 2007 publikacijo »VSSD, 20. let pred tem« (Galerija ŠKUC); 2010 knjigo »Ensembles – prostorski erebusi« / Kamen na nebu (Zavod za kiparstvo).

Živi in dela v Ljubljani.
1986
- Veš slikar svoj dolg I.;Galerija Škuc (marec, april), Ljubljana

1987
- Veš slikar svoj dolg II.; Galerija Škuc (oktober, marec), Ljubljana

1988

- Padec angela svetlobe; Galerija Škuc (oktober), Ljubljana

1989

- Padec angela svetlobe; Galerija 88 (maj), Maribor
- Spominske podobe prihodnosti; Sprejemna dvorana, Cankarjev dom (oktober), Ljubljana
- Fragmenti - Spregledati! - Zdrobljeno; Galerija Škuc (oktober), Ljubljana

1990

- Goreča slika - Anamorfoza; akcija pred Cankarjevim domom (8. februar), Ljubljana
- Korespondenca - Križanje, (z Bojanom Gorencem); GT Galerija (august, september), Ljubljana

1991

- Pesek v oči; Galerija Equrna (januar), Ljubljana
- Slika slike; Mestna galerija (februar), Ljubljana

1992
- V.S.S.D; Mala Gallery, Moderna Galerija Ljubljana (marec), Ljubljana
- Image of Image; Studio ORF (april), Salzburg
- Staro za novo/The Old for the New; Galerija Dante (julij), Umag 1993 - Rdeče morje (rdeč planet), Galerija Equrna (marec), Ljubljana
- Kreuzpunkt. Korrespondenz II. (z Bojanom Gorencem); Kunsthalle Exnergasse, WUK, (junij, julij), Dunaj

1994

- (O) Duši (94-84); Galerija Equrna, (maj), Ljubljana
- (Ti, Tebe) Tebi.Beloočnica. (prostorska slika); Galerija Loža (november), Koper
- V.S.S.D., (pet prostorskih slik); Chapter Gallery (26.11.-22.1.95), Cardiff

1995
- XLVI Venice Biennial, Slovenski Paviljon; Slika Slike II. (prostorska slika); (junij, september), Benetke
- Transformacija Slike (slike II.); Galerija Equrna (september), Ljubljana
- Peščene risbe (risbe iz peska, risbe s peskom...); 1988-94; gostujača postavitev, Galerija Central (12.12.95-15.1.96), Ljubljana
- VSSD; Galerija Radenske (22.12.95-3.2.96), Radenci

1996

- Mesečnik.Tretji človek. (mehka postavitev); Informacijski Center (27.3.-26.4.), Moderna galerija, Ljubljana
- Mesečnik.Tretji človek. II. (mehka postavitev); Groharjeva galerija (16.5.-30.5.), Kranj

1997

- VSSD v besedi (črno bela postavitev); Galerija Škuc (6.2.-26.2.), Ljubljana
- Mapiranje (horizontalna postavitev); Galerija SC (8.6.-21.6.), Zagreb
- Nevidno (Videti ali ne videti), (prostorska postavitev-risba v pesku in Mera in nesmisel (Modro znotraj), (postavitev v kopalnici); Newhouse Center for Contemporary Art (November - April 1998), Snug Harbor, New York

1998

- Prej in potem (tekoče slike/dihajoča postavitev); Galerija Equrna (14.4.-8.5.), Ljubljana

1999
- Avant et Apres (tableaux fluides/dessins oniriques); Galerie Le Lys (17.6.- 17.7.), Pariz
- Aerobij (dihanje in zračne študije); Mala galerija, Moderna galerija Ljubljana (2.9.-10.10.), Ljubljana
- Introspektiva; Galerija sodobne umetnosti(16.9.-30.10.), Celje

2000

- Mesečnik (Videti ali ne videti)/Sleep Walker (To See or Not to See); Walter&McBean Galleries (13.7.-19.8), San Francisco Art Institute, San Francisco
- Rob/Edge; Galerija Miroslav Kraljevič (9.-24.11.), Zagreb

2001

- Sejalec/1.000.000.; Galerija Kapelica (13.9.-25.10.), Ljubljana

2002

- Rob, Igra solz, Dvoje, Še; Moderna Galerija (6.9.-26.9.), Ljubljana

2003

- (Po)Noči; Galerija Kolizej (20.3.-20.4.) in Hotel Lev (20.3.-28.3.), Ljubljana
- Odprto zaprto; Galerija Miklova hiša (9.5.-6.6), Ribnica
- Pisma; Bežigrajska galerija (28.5.-13.8.), Ljubljana

2004

- Umetntost po pošti / Art Via Mail; MMC Kibla (19.3.-9.4.), Maribor
- Od blizu, od daleč; Galerija Equrna (1.6.-26.6.), Ljubljana

2005

- Ljubezen je bojno polje (skupaj z Žigo Karižem); Galerija Škuc (6.9.-7.10.; prenos v Likovni salon Celje in Mestno galerija Nova Gorica), Ljubljana

2006

- Love is a Battlefield (skupaj z Žigo Karižem); Ulrich Museum of Art, Wichita State University (2.11.-22.12.), Kansas, ZDA

2007
- V.S.S.D. –  20.let pred tem; Galerija Škuc (13.9.-28.9.), Ljubljana

2008
- »Ensembles« - prostorski rebusi / Kamen na nebu; umetnost v javnem prostoru, Grubarjeva galerija na prostem (3.6.-3.11.), Ljubljana

2010
- Vizualni birokrati . Trojna ločitev podobe / Težavna ločitev podobe / Večkratna izključitev podobe . Najlepša slika, lepša slika, lepa slika (Brez naslova), (skupaj z Bojanom Gorencem in Žigo Karižem) Umetnostna galerija Maribor (16.9.-14.11.), Maribor 

2011
- »Vie des formes / Življenje oblik«, 1998-2011,
Galerija Loža, (18.6.-14.8.), Koper

2012 
- »Dve strain dotika«, Iz likovne zbirke Riko, Galerija Miklova hiša, (13.12.-27.1.), Ribnica

1986
- The 2nd Biennial of the Young Artists of the Mediterranean Countries, (november), Solun
 
1988 
- The 4th Biennial of the Young Artists of the Mediterranean Countries, (december), Bologna
 
1989 
- The 15th YU Biennial of the Young Artists 1989, (julij, avgust), Rijeka - Yu Documenta, The Olympic Centre of Skenderija (julij, avgust), Sarajevo

1990
- Fra-Yu-Kult. Frakcija YU kulture. Franjevačka kolekcija (julij), Lištice, Hrvaška, (prenos v Edinburgh, The 369 Gallery (august))
- Moskovski portreti, Muzej Suvremene umjetnosti (november), Zagreb

1991

- Moskovski portreti, Mestna galerija (januar, februar), Ljubljana
- Slovenske Atene, Moderna Galerija (oktober, november), Ljubljana

1992 
- Pogled v kaos, Galerija Škuc (februar), Ljubljana 
- Good News, Gallery Cardi, (maj, junij) Milano - “Commercial Painting”, prezentacija ‘neskončne slike’ na sejmu Ars-Antique-Flora (maj), Ljubljana

1993
- Aperto, Venice Biennial; Pogled v oči/space-painting Look into the Eyes (julij, august), Benetke
- Europeans, Staerishe Herbst; Velika črna (Notranji prostor), Stat Galerie(oktober), Graz 1994 - U3, 1st Slovenski Trienale sodobne umetnosti, Pogled v oči II., Moderna galerija (junij, august), Ljubljana
- Laboratorium 94; (O) Duši (94-84) II. in Pesek v oči II., (august, september), Poprad, Slovaška
- Europa '94, Junge europaische Kunst, Kunststlerwerkstatt; Pesek v oči, III. (September), München

1995
- Transalpine, Gallery Maerz; Knjižnjica. (Čitalnica), (februar), Linz - 6.Trienale der Klein Plastic, (13. oktober- 30.november), Stuttgart
- P.A.R.A.S.I.T.E. Collection, (oktober, november), Museum Mucharnoc, Budapest
- Das Urwortmuseum, ACC-Gallery (28.10/10.12.), Weimar

1996
- P.A.R.A.S.I.T.E. Collection, (februar), Museum Bochum, Bochum
- Krieg, Mapping (Rezana podoba) in Zemljepisna čitalnica (tekst Mapping v katalogu, Kartner Landesgalerie (21.3.-5.5.), Klagenfurt
- Občutek za red/The Sense of Order, prostorska slika Bellevue in Mera in čut (tekst v katalogu), Moderna galerija (9.5.-23.6.), Ljubljana
- For the Museum of Contemporary Art Sarajevo 2000, VSSD - Knjižnica (Čitalnica), Moderna galerija (24.9.-1.12.), Ljubljana
- 5. Trienale Ekologija in umetnost, prostorska postavitev Odtok (iz sveta) (tekst Odtok iz sveta v katalogu), Umetnostna galerija (8.11.-31.12.), Maribor

1997

- Kartografi/Cartographers, Umjetnički paviljon (8.6.-27.7.), Zagreb
- U3, 2. Trienale sodobne slovenske umetnosti, Moderna galerija (15.11.-18.1.), Ljubljana

1998
- Maniristične vizije: Slovenija in prihodnost umetnosti, Galerija Equrna (28.8.-28.9.), Ljubljana

1999
- Ars Aevi - Musem of Contemporary Art, Centar Skenderija (25.6.-7.9.), Sarajevo
- Aspekte/Positionen. 50 Jahre Kunst aus Mitteleuropa 1949-1999, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig (18.12.-27.2.), Dunaj

2000

- 1 : 1, Refusalon (3.8.-27.8.), San Francisco

2001

- Likovna zbirka Factor Banke, Moderna galerija (6.3.-8.4.), Ljubljana
- Revizije. Slika 70 + 90, Galerija P74 (6.3.-26.4.), Ljubljana
- Oko in njegova resnica, Moderna galerija (26.4.-27.5.), Ljubljana
- Prostor/Iluzija/Želja, Galerija Sodobne umetnosti (22.11.-15.12), Celje

2004
- Umetnost 85/95 / Art 85/95, Moderna galerija/Museum of Modern Art (16.6.-22.9.), Ljubljana
- 7 grehov/7.Sins, Moderna galerija/Museum of Modern Art (20.12.-28.2.), Ljubljana
- »Figurae cameris«, Galerija Photon (22.12.-18.1.), Ptuj

2005

- Photo-Graf, Galerija Photon (28.1.-28.2.), Ljubljana
- Kollektive Kreativitat, Kunsthalle Fridericianum (1.5.-17.7.), Kassel
- 26.Grafični biennale Ljubljana, sekcija Prva linija, MGLC, (23.6.-2.10.), Ljubljana

2007
- Nit/Thread, Koroška Galerija likovnih umentosti (18.5.-7.10.), Slovenj Gradec
- Papir/Paperwork, Mestni muzej Ljubljana, Galerija Vžigalica (15.12.-15.1.), Ljubljana

2008
- Utrinki neskončnosti / Podobe iz Slovenije: Sodobna slovenska umetnost/Impressions of Infinity/Image from Slovenia : Contemporary Slovenian Art, Ekonomsko-socialni odbor EU, (23.1.–20.6.), Bruselj

2009
- Slovenska kiparska razstava 2009: V vrtincu evropskih vrednot, Mestna hiša (2.9.-10.10.), Ljubljana

2010
- Kiparstvo danes (komponente, stičišča in presečišča), Galerija sodobne umetnosti (10.9.-10.10), Celje

2011
- Sedanjost in prisotnost (izbor del iz zbirke Arteast 2000+ in nacionalne zbirke Moderne galerije), Muzej sodobne umetnosti Metelkova, Ljubljana